Mircea Fechet intenționează să amâne introducerea sistemului de garanție-returnare, dat fiind că nu funcționează. Mai mulți agenții comerciali s-au plâns că nu au avut timpul necesar pentru a se conforma reglementărilor.
Despre introducerea sistemului de garanție-returnare (SGR) se vorbește din 2018. În 2020, Mircea Fechet, pe atunci tot ministru al mediului spunea că este nevoie de 18 luni pentru implementare. După patru ani, același Mircea Fechet spune că timpul de implementare pentru acest program nu este suficient. Drept urmare, propune o nouă amânare, până la finalul anului.
Mircea Fechet amână implementarea SGR
Ministrul Mediului propune un proiect de act normativ prin care să amâne implementarea SGR până la finalul anului. Potrivit notei de fundamentare ce însoțește documentul, inițiat de Mircea Fechet introducerea programului riscă să destabilizeze economia. România a avut la dispoziție mai bine de patru ani să implementeze SGR.
„Având în vedere multiplele solicitări de anulare/modificare a dispozițiilor art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, astfel cum acestea au fost modificate prin Hotărârea Guvernului nr. 1075/2023, venite din partea operatorilor economici, se impune introducerea unui termen rezonabil de introducere pe piață și comercializare a produselor în ambalaje fără marcaj SGR, adaptat la realitățile economice și la dinamica relațiilor de afaceri din societate”, se arată în nota de fundamentare.
Amânarea a fost decisă din cauza complexității sistemului și a dificultăților pe care le întâmpină operatorii economici de a se conforma noilor reguli. Toate acestea au fost semnalate Ministerului Mediului care a decis modificarea termenului propus prin Hotărârea Guvernului nr. 1075/2023. Scopul este de a nu „destabiliza întreaga economie națională”, se mai precizează în nota de fundamentare.
„Astfel, stocurile de băuturi vor putea fi introduse pe piață, respectiv comercializate, după caz, cel târziu până la data de 31 decembrie 2024, dată după care introducerea acestora pe piața națională, respectiv comercializarea lor este interzisă”, mai arată ministerul.
Eșecul Sistemului Garanție-Returnare
Ministerul Mediului, condus de Mircea Fechet, a implementat sistemul Garantie-Returnare (SGR) de la 1 ianuarie. Însă, după doar două luni, se dovedește a fi un eșec. Campania de popularizare a fost insuficientă, iar mulți clienți nu știu despre ce este vorba. Pe de altă parte, nici comercianții și nici producătorii nu sunt pregătiți.
Eșecul se vede în gradul de colectare pe luna ianuarie. Astfel, au fost returnate aprximativ 1,85 de milioane ambalaje de plastic. Bucurestiul deține cota majoritară, cu circa 336 de mii. Singurul județ care a mai depășit pragul de 100.000 este Mureșul, cu 111 mii. Codașele nu au depășit nici măcar nivelul de 10.000 de ambalaje: Tulcea (9.226), Giurgiu (8.859), Sălaj (8.271) și Bistrița Năsăud (7.715).
În cazul ambalajelor metalice și de sticlă situația este și mai proastă. Consumatorii au returnat doar 297.820 de ambalaje metalice și doar 91.908 recipiente de sticlă.
Dacă facem o medie, rezultă că rata de returnare prin SGR este de sub 1%!
Mircea Fechet se confruntă cu procese
Introducerea SGR i-a nemulțumit pe producători care acuză faptul că sistemul este nefuncțional. Romaqua Group, cel mai mare producător de băuturi, cerut în instanță suspendarea SGR. Compania reclamă că sistemul, a cărui lansare a fost amânată în mai multe rânduri este nefuncțional. Iar acest lucru generează costuri suplimentare, care se reflectă în prețul produsului la raft.
Ministerul Mediului a avut la dispoziție patru ani să pună la punct legislația și să elaboreze un sistem funcțional. Nu a reușit să o facă, totul fiind lăsat pe ultma sută de metri. Acum producătorii vorbesc despre o improvizație.
„România are nevoie de un astfel de proiect, dar nu în această formă, nu o improvizație. Am semnalat anul trecut toate problemele SGR, prin multe mail-uri, atât către RetuRO, cât și Ministerului Mediului, fără niciun răspuns. Noi suntem deschiși la dialog, dar ca să venim la dialog, trebuie să ne cheme cineva. Iar ei nici măcar nu răspund la mail. Nici dezbatere publică nu a fost“, a explicat președinte Patronatului din industria apelor minerale APEMIN, Radu Lăzăroiu, director general al Romaqua Group.
Ce reclamă Romaqua în proces
Romaqua, reclamă mai multe aspecte pe care nu le consideră în regulă în SGR. Primul ar fi că RetuRO, adminstratorul sistemului este o societate comercială ce urmărește obținerea de profit. Conform ghidului CE, ar fi trebuie să fie o organizație nonprofit, independentă. Mai mult, în acționariat se regăsesc toți marii concurenți ai companiei.
Un alt aspect este legat de infrastructura de colectare dezvoltată de Ministerul Mediului. La începutul lui februarie a fost inaugurat al doilea centru de numărare şi sortare a deşeurilor colectate prin SGR. Acesta funcționează la sub 20% din capacitatea promisă de 17 centre. Lipsa centrelor face ca ambalajele coletate să fie transportate sute de kilometri.
În plus, legislația prevede că ambalajele trebuie returnate întregi, nu compactate, iar acest lucru crește volumul încărcăturilor și duce la un număr mai mare de transporturi. Cum, în prezent, funcționează doar centrele din Bonțida, Cluj, și Giarmata, Timiș, costurile sunt considerabile pentru localitățile din sudul și sud-estul țării.
Ce spunea Mircea Fechet în urmă cu patru ani
Despre introducerea Sistemului de Garanție-Returnare se vorbește încă din 2018. Iar la finalul anului 2020, era elaborat actul normativ care urma să stabilească în ce condiții va funcționa. Pe vremea aceea, Ministerul Mediului era condus tot de Mircea Fechet. Infrastructura pentru implementarea sistemului trebuia pusă la punct într-un an de la intrarea în vigoare a actului normativ și selectarea operatorului naţional.
„SGR, unic la nivel naţional, intră în funcţiune începând cu data de 1 octombrie 2022 şi este obligatoriu tuturor producătorilor şi comercianţilor în condiţiile prezentei hotărâri, aplicându-se atât produselor fabricate pe teritoriul naţional, cât şi produselor importate sau achiziţionate intracomunitar, în condiţii nediscriminatorii, inclusiv în ceea ce priveşte posibilitatea participării efective a operatorilor economici la funcţionarea sistemului şi tarifele impuse acestora de către administratorul SGR”, scrie în HG 1074/2021.
Mircea Fechet estima că sistemul va deveni funcțional în 18 luni. Administratorul RetuRo Sistem Garanție Returnare S.A., a fost desemnat abia la finalul lunii august 2022. Iar după patru ani, termenul de 18 luni s-a dovedit a fi nerealist. SGR a intrat în vigoare, însă nu este nici pe departe ceea ce ni se promitea.
Sursa foto: evz.ro. Articol preluat de pe evz.ro